Matapelajaran : Matematik
Tahun : 2 Bijak
Tahun : 2 Bijak
Masa :7.40 pagi – 8.40 pagi
Topik : Isipadu cecair
Sub-topik : Mengukur dan membandingkan isipadu cecair
Objektif : Mengukur dan membandingkan isipadu cecair secara perbandingan terus
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran murid dapat membandingkan isipadu cecair secara perbandingan terus.
Bahan :Bikar, botol ,air, kotak
Nilai murni : Kerjasama, sabar
Topik : Isipadu cecair
Sub-topik : Mengukur dan membandingkan isipadu cecair
Objektif : Mengukur dan membandingkan isipadu cecair secara perbandingan terus
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran murid dapat membandingkan isipadu cecair secara perbandingan terus.
Bahan :Bikar, botol ,air, kotak
Nilai murni : Kerjasama, sabar
Hasil pembelajaran | Langkah pengajaran |
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan: dapat mengukur isipadu dengan betul dan tepat. | 1. Murid duduk berpasangan. 2. Sediakan dua botol yang berlainan saiz. 3. Minta murid memerhatikan isipadu air yang ada di dalam bekas tersebut. 4. Tanya murid: v Botol yang manakah mempunyai isipadu yang banyak? v Cuba kamu ukur. 5. Berikan kepada mereka bikar bertanda dan ajar mereka menyukat menggunakan unit standard. 6. Tanya mereka: v Botol manakah yang mempunyai isipadu yang banyak? v Botol manakah yang mempunyai isipadu yang sedikit? 7. Tegaskan kepada murid bahawa walaupun air berada pada sama paras tetapi jika berlainan bekas tidak boleh dikatakan mempunyai air yang sama banyak. |
Bahan Bantu Mengajar | |
Untuk sesi pengajaran dan pembelajaran:
| |
Bahan Bantu Mengajar | Aktiviti |
Untuk sesi aktiviti:
|
|
No comments:
Post a Comment